Unicoz in het nieuws - Algemeen Dagblad, editie Zoetermeer

De juffen en meesters hebben vooral veel zin!

De scholen gaan weer open na bijna twee maanden. Hoewel veel maatregelen zijn getroffen en er veel regels zijn, hebben de Zoetermeerse juffen en meesters er vooral zin in.

Laura van Vuuren 11-05-20, 12:02

 
Een rondje langs de basisscholen laat zien dat ze er geen gras over laten groeien: de leerkrachten zijn er klaar voor. De klaslokalen, gangen en schoolpleinen zijn ‘coronaproof’ gemaakt. Als je het aan de leraren vraagt, is het hoog tijd dat de kinderen terugkomen. ,,Tijdens videogesprekken zie ik dat ze groter zijn geworden”, vertelt Christel de Wit, leerkracht van groep 4 en 5 van basisschool de Edelsteen. ,,Leraar zijn op afstand gaat niet, dat heb ik wel gemerkt in deze periode.”

Als de kinderen op school zijn, is het niet meteen als vanouds. ,,De kinderen moeten zich eerst weer veilig voelen op school”, vertelt Daphne van der Krogt, leerkracht van groep 7 van basisschool de Edelsteen. ,,De leerlingen moeten daarnaast weer de schoolregels, zoals niet door elkaar praten, leren. Na een lange vakantie zijn die altijd weggezakt, dus nu misschien ook.”

Sociaal-emotionele ontwikkeling
De eerste weken zullen volgens de leraren in het teken staan van de sociaal-emotionele ontwikkeling. ,,Het gaat om zaken als wat het kind heeft meegemaakt de afgelopen weken”, aldus Lianne Raateland-Steenvoorden, lerares van groep 8 van basisschool de Oranjerie.

Er zijn heel wat maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat onderwijs kan worden gegeven. In de scholen zijn looproutes gemaakt. Kriskras door elkaar is er dus niet meer bij. ,,Ik heb een lint gespannen rond mijn bureau”, vertelt Marianne Ottes-Vooijs, leerkracht van groep 3 op basisschool de Oranjerie. ,,De leerlingen zitten achterin de klas. Ze zijn jong en lopen sneller even naar mij toe. Zo’n lint is een herinnering dat ze dat niet kunnen doen.”

Hoewel kinderen zelf geen afstand tot elkaar hoeven te houden, moeten docenten dat wel tot de kinderen en ouders. Om die reden zijn klassen gehalveerd. Minder kinderen betekent minder wachtende ouders op de pleinen. Kinderen worden afgezet bij de ingang van het plein. ,,Ik heb het geluk dat mijn lokaal twee deuren heeft, een voor mij en de ander voor de leerlingen”, aldus Raateland-Steenvoorden. Ze ziet ook een pluspunt. ,,Door het ‘coronaproof’ maken van het lokaal is dat nu weer lekker fris.”

Structuur
Op de meeste scholen gaan de leerlingen twee dagen naar school, maandag en donderdag of dinsdag en vrijdag. Op basisschool De Regenboog doen ze het anders. Daar gaan de leerlingen van juf Marit van der Meulen iedere ochtend of iedere middag naar school. ,,Zo bieden we ze structuur”, vertelt de leerkracht van groep 4. ,,In veel gezinnen is weinig structuur. Als de kinderen dan twee dagen naar school gaan, maar de andere dagen nog steeds geen structuur hebben, is dat niet goed voor ze”, legt de lerares uit. ,,De ouders willen heel graag, maar ze kunnen hun kinderen niet altijd goed thuisonderwijs bieden.” Op de Regenboog zitten volgens Van der Meulen veel kinderen wiens ouders het Nederlands niet machtig zijn. ,,Ook is er een grote groep kinderen die gevlucht is. Zij hebben alles al een keer achter moeten laten. Voor hen is deze periode zwaar.”

Een klein aantal ouders houdt de kinderen thuis. ,,Ik heb een kind in de klas dat niet zal komen”, aldus Ottes-Vooijs. ,,De ouders van dit kind vallen in de risicogroep.” Natuurlijk zijn sommige docenten zenuwachtig om hoe het zal gaan. ,,We hebben dit nog nooit meegemaakt, dus zijn benieuwd hoe het gaat lopen.” Van der Krogt vult aan: ,,Directe familie van mij valt in de risicogroep, dus ik zal hen meer mijden nu de scholen weer open zijn.”