Header5
Media 17
Media 06
DSC01123.1
Media 15

3D onderwijs op De Touwladder

AL weer twee jaar geleden is de bovenbouw gestart met een nieuwe werkwijze. De lokalen zijn doorgebroken en kinderen hebben meer keuzevrijheid. De instructie krijgen de kinderen van hun eigen leerkracht in de kring , maar mogen daarna voor de verwerking een plekje kiezen in de gehele ruimte. Ze kunnen daarbij kiezen om alleen en stil te werken, met zijn twee├źn of in een groepje.  Doordat er twee leerkrachten in die ruimte de kinderen kunnen begeleiden, is er ook meer ruimte om met een groepje kinderen nog eens extra instructie te geven. Deze werkwijze beviel zo goed dat er afgelopen schooljaar besloten is om deze werkwijze ook toe te passen in groep 1-2-3.De kinderen starten allemaal in hun eigen stamgroep, bij hun eigen juffrouw. De kinderen van groep 3 krijgen instructie in een stiltelokaal terwijl de kleuters een activiteit in de kring doen. Daarna kiezen de kinderen van groep 3 een plekje in de gehele ruimte ( 3 doorgebroken lokalen) om de verwerking van de instructie te doen. De kleuters gaan tegelijkertijd ook aan het werk in die ruimte. Er ontstaat dus de mogelijkheid voor kleuters die al wat nieuwsgierig zijn naar het leren lezen om daar al wat aan te snuffelen. Verder is er in de gehele ruimte 1 grote bouwhoek, 1 grote huishoek, een techniekhoek, een atelier etc waardoor er meer aanbod is om te spelen. Voor de kinderen van groep 3 is er ook meer spelmogelijkheid in diezelfde hoeken. De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt op deze manier eenvoudiger. Kinderen van groep 3 hebben tenslotte ook nog veel behoefte aan spel. Ook zullen ze soms opdrachten mee krijgen voor de hoeken.

De eerste ervaringen van kinderen, leerkrachten en ouders zijn erg positief!

Disclaimer